Kabalebo dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruud en Betty Bakker - WaarBenJij.nu Kabalebo dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruud en Betty Bakker - WaarBenJij.nu

Kabalebo dag 2

Door: Betty

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Betty

26 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen, de tweede dag in Kabalebo stond een kayaktocht op het programma met daarna de keus uit een jungletocht terug of peddelen tegen de stroom in. Wij kozen voor het laatste en onze medereizigers voor de jungletocht. Dus ging er een gids èn een bootsman mee. En dan stap je en en denk je hoe ging dat ook al weer... Tussen de rotsen door laveren en maar een keer vastgelopen! Uitstappen dus, trekken en hopen dat er geen kaaimannen of piranha's in de buurt zijn. Een prachtige tocht van een paar uur met een Indiaanse gids met laserogen. Kaaimannen, boomboa, ara's en prachtige bomen en planten. Bij de aanlegplaats lopen we een stukje op onze bootschoenen door het bos naar een 'waterval'. Wat een mooi plekje. We lunchen naast een kaaiman die heerlijk op een roosje slaapt. Ik vertrouw het toch niet helemaal, maar onze gids is erg overtuigend dat hij blijft slapen.... De stilte in het bos is overweldigend, we horen apen, vogels en cicaden.
Dan peddelen we terug en lopen natuurlijk tegen de stroom in een aantal keren vast bij de versnellinkjes. Onze bootsman laat ons niet uitstappen zodat wij met een flink aantal kilo's door een mager uitziende bejaarde man over de stenen getrokken worden.
Ook de terugtocht is prachtig! Het uitzicht over de Kabaleborivier met jungle en blauwe lucht met hier en daar een wolkje beneemd me de adem... Weer terug staat manager Vivian op ons te wachten met een warm welkom en een snack. We kunnen ons verhaal doen en duiken erna in het zwembad. Ook daar zijn we de enigen, handdoeken liggen klaar, de koelkast is gevuld met fris, Parbo en wijn. Alleen voor de Parbo en de wijn hoeven we hier te betalen en de rest teken je zelf op in een boek. Wat een vertrouwen! Voor het avondeten kregen we ene presentatie over het ontstaan van Kabalebo Resort. Oorspronkelijk door de regering een kaal gemaakte plek in de Jungle vanwege operatie Grashopper. Bodemonderzoek naar grondstoffen waarvoor verdeeld over geheel Suriname air-strips gemaakt werden waardoor de onderzoekers van de ene naar de andere plek konden hoppen. Bij Kabalebo werd niets gevonden en vervolgens werd het gekocht door een Surinamer die dit prachtige plekje ontwikkelde en rustig aan verder bouwt. Het zwembad dateert bijvoorbeeld van 2014, dat staat mooi aangegeven op de onderste steen.
Na de presentatie konden we ons opgeven voor het spotten van Ocelots (wilde katten die op een luipaard lijken). Natuurlijk deden we dat zodat we tijdens het eten ineens mee moesten om te kijken. Helaas heel kort een jonkie gezien, dus morgen een nieuwe poging!
Het eten was heerlijk, producten uit eigen tuinen en mooi geserveerd als buffet. Wat en dag!!!!!