Reizen naar Menimi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruud en Betty Bakker - WaarBenJij.nu Reizen naar Menimi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruud en Betty Bakker - WaarBenJij.nu

Reizen naar Menimi

Door: Ruud en Betty

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Betty

17 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

We hadden gesproken met Stephen Brug van Exotische Reizen Suriname, een Rotterdammer die hier geboren is en vanuit Nederland of hier ter plaatse reizen op maat maakt voor individuen en groepen. Een enthousiaste man, die onze wensen combineerde met wat hij zelf nog moest doen: accomodaties inspecteren op plekken waar wij naar toe wilden.
En dus maandagochtend om 8 uur op pad in zijn auto, met zijn dochter Philo erbij die zondagavond naar Suriname gevlogen is. Wat hebben we gezien? Allereerst vertelt hij onderweg honderduit over de geschiedenis van de plekken waar we langs rijden, de mooie maar ook minder mooie verhalen. De natuur is schitterend, zelfs aan de rand van de stad waar zandgrond, savanne, huisjes, winkeltjes, afgebrande stukjes grond, en chaotische drukte elkaar afwisselen. Voorbij vliegveld Zanderij bezoeken we een camping, Palulu, eigenlijk vlakbij de weg maar toch midden in de jungle, waar een jong gezin de mogelijkheid tot kamperen biedt, gecombineerd met alles wat de omgeving te bieden heeft. Wonderlijk mooi, primitief en eco tegelijk, met een riviertje dat zo mooi is dat we er stil van zijn.
Dan verder over binnenlandse wegen naar Stone Eiland aan het Brokopondo Meer, over rode bauxiet weggetjes. Hier is een soort Resort, waar je kunt relaxen, zwemmen, varen op het meer, vissen, etc. Onderweg worden we voorzien van water, cola, pasteitjes, vleesbroodjes (deeggerechten met kip, groente en pepers) en chips.
Daarna vervolgen we de auto-reis naar Atjoni, waar de weg ophoudt en je terechtkomt in een soort haven-dorpje, nog net voordat je de Suriname Rivier inrijdt..... Ook hier een vrolijke chaos, met volgeladen bootjes die mensen en spullen naar de vele dorpjes en nederzettingen langs de rivier brengen. Want als je toch in de buurt komt kan je voor familie en vrienden wel gelijk voorraad meenemen. Wc rollen zijn hier enkel verpakt, we denken vanwege het vochtige klimaat. Zelfs vogelkooitjes met zangvogels gaan mee!
En dan kom je ogen en oren tekort; de rivier is zo geweldig mooi, en aan weerszijden ligt alleen maar jungle. Af en toe passeer je dorpjes of alleen maar huisjes, waar mensen in het water staand de was doen, of vissen, waar kinderen spelen en zwaaien. Je ziet ook de afkalving van de kade door hoge waterstand. Hierdoor zijn trappen en huisjes verdwenen. Trappen naar de rivier zien we van zand, hout en zelfs van steen.
Voordat we het weten zijn we bijna 2 uur onderweg in de korjaal, hebben we wat mensen en spullen onderweg afgeleverd bij wat huisjes, zien we zelfs schooltjes en kerkjes, en altijd weer vrolijke mensen in en aan het water. Daar waar geen kerk is is de toegang van het dorp afgezet met een boog van palmblad? Dit houdt de kwade geesten buiten. Als vrouwen ongesteld zijn moeten zij buitenom en mogen niet door het palmblad. De Suriname Rivier is hèt leven voor ze; het water biedt alles wat ze nodig hebben.
We leggen aan in Menimi; een resort gebouwd door Mandje en zijn familie bestaande uit 8 kinderen en aanhang, die hier onderdak en eten bieden aan wie meer wil zien en leren van de jungle. Het is ongelooflijk mooi; je voelt meteen een rust en respect over je komen zodra je voet aan wal zet. Primitief, maar heerlijk! Tot onze verbazing heet 1 van de huisjes 'Lobi da Basi' oftewel Liefde is de Baas, wat hun motto is..... en blijkt hier ook de basis te zijn van de liedjes van Typhoon. We krijgen eten (om 3 uur 's middags!) rondleiding, keuze in slaapplek (beneden of boven in het huisje, we kiezen boven voor het uitzicht), we zwemmen in de rivier, krijgen weer avondeten, doen een kaartspel, hartenjagen, en zien alleen maar goedlachse mensen die graag willen laten zien wat de natuur is waar zij deel van uit maken. Het zijn teveel indrukken om op te schrijven, en ook foto's vertellen maar het halve verhaal. Alleen al de geluiden die je hoort.......