En verder? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruud en Betty Bakker - WaarBenJij.nu En verder? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ruud en Betty Bakker - WaarBenJij.nu

En verder?

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud en Betty

13 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

De eerste echte dag in Paramaribo begint met het oplossen van het geld-probleem en het doen van wat boodschappen. Wat blijkt? We hadden ruim voor ons vertrek onze giropassen op wereld-gebruik moeten zetten..... Nooit aan gedacht! Een telefoontje met de ING brengt oplossing, en we gaan op pad. Maar dan blijken niet alle pin-automaten te werken, en hebben we nog steeds niets. Dus maar op de ouderwetse manier geld wisselen bij een Cambio, en dat is ook nog eens de goedkoopste manier: de Surinaamse dollar devalueert zo snel, dat het het beste is om euro's te wisselen; je krijgt er het meeste voor terug op deze manier.
Boodschappen doen is ook een aparte ervaring: er zijn heel veel Chinese supermarktjes, maar ze hebben maar weinig keuze in artikelen. We scoren wat verpakte broodjes en drinken, plus een beetje wasmiddel.
Verder spreken we een Surinaamse reisorganisator, die onze ideeën en wensen omzet in een plannetje voor een paar dagen. Behalve Kabalebo gaan we dus nog een mooie binnenlandse trip van een paar dagen doen naar het Brokopondo Meer en Pikin Slee, met overnachtingen. Met auto en boot het binnenland in, we zijn benieuwd......
De vrijdagmiddag ook nog broodjes halen bij de grootste bakker van Paramaribo, Bakkerij Fernandez, die ook nog eens een goede pinautomaat in huis heeft!
De middag sluiten we af met eten in een Chinees restaurantje, waar de gastvrouw totaal niet begrijpt wat wij willen eten. Gelukkig is er een behulpzame Surinaamse man, die van alles voor ons vertaalt. Uiteindelijk krijgen we nog veel te veel, war we wegspoelen met Parbo biertjes; wat overblijft mogen we meenemen.....